Czy opony całoroczne się opłacają?

Czy opony całoroczne się opłacają

Wszystko zależy od wymagań kierowcy, ale przede wszystkim od sposobu użytkowania auta. Na potrzeby naszej kalkulacji uśrednimy jednak szacowany roczny przebieg na poziomie 20 000 kilometrów i sprawdzimy, jakie będą koszty użytkowania opon całorocznych oraz dwóch kompletów opon letnich i zimowych na przykładzie auta z 16-calowymi felgami o standardowej szerokości. Ponadto wybraliśmy opony całoroczne Michelin CrossClimate+, które w wielu testach plasują się na najwyższych miejscach. W przypadku opon zimowych i letnich wybraliśmy popularne modele klasy premium tj. Pirelli P7 Cinturato w przypadku opon letnich oraz Continental WinterContact TS 860 dla opon zimowych.

Koszty zakupu opon w rozmiarze 205/55 R16:

– Michelin CrossClimate+ – ok. 1320 zł za komplet

– Pirelli P7 Cinturato – ok. 920 zł za komplet

– Continental WinterContact TS 860 – ok. 1440 zł za komplet

Oczywiście zakup dwóch kompletów opon będzie o wiele większą inwestycją – w naszym przypadku aż 2360 złotych – co jest kwotą o ponad 1000 złotych wyższą, niż zakup opon całorocznych, ale decydującą kwestią będzie trwałość oraz długość użytkowania obu zestawów. Kluczowy może być zatem szacunkowy roczny koszt użytkowania przy założonym wcześniej przebiegu 20 000 kilometrów. Należy również pamiętać o średniej maksymalnej trwałości opon. Oczywiście to zależy od wielu czynników, ale szacuje się, że komplet opon wystarczy na około 60 000 kilometrów przy założeniu, że kierowca jeździ spokojnie.

Roczny koszt eksploatacji opon:

– Opona całoroczna – przy przebiegu 20 000 kilometrów rocznie wystarczy na około 3 lata użytkowania (przy trwałości do 60 000 kilometrów), dlatego też koszt zakupu dzielimy na trzy, bowiem nie dochodzą żadne dodatkowe koszty eksploatacji związane z wymianą, przechowywaniem itp. W rezultacie roczny koszt użytkowania ogumienia całorocznego wynosi 440 złotych.

– Dwa komplety opon sezonowych – w tym przypadku dwa komplety opon sezonowych powinny starczyć na dwa razy dłużej tj. 120 000 kilometrów. Przy założeniu, że rocznie pokonamy 20 000 kilometrów, wymiana opon będzie wypadała co 6 lat, zatem koszt zakupu należy podzielić przez sześć, co da kwotę około 393 złotych. To o około 50 złotych mniej, niż w przypadku opon całorocznych, ale nie zapominajmy o kosztach wymiany opon dwa razy do roku oraz ewentualnych kosztach składowania opon. W ostateczności kwota ta może przekroczyć 500-550 złotych rocznie.

Morał? Im mniejsze przebiegi roczne i im spokojniejszy charakter kierowcy, tym opłacalność zakupu opon całorocznych proporcjonalnie rośnie. Jeśli ktoś jeździ bardzo dużo i często wykorzystuje osiągi swojego auta, opony całoroczne będzie musiał wymieniać nawet co sezon, a to całkowicie niweluje ewentualne oszczędności. Niewielkie przebiegi rzędu 10 000 kilometrów rocznie sprawią, że opona całoroczna wystarczy nawet na 5-6 lat, czyli do czasu, w którym guma zachowuje swoje właściwości. Dodatkowo przez te kilka lat zaoszczędzimy dodatkowe kilkaset złotych na sezonowych wymianach opon.

Sprawdź aktualne oferty z Oponami:


Losowe Dowcipy:

Sprawdź okazje:



Po mszy z kościoła wychodzą dwie staruszki i rozpoczynają rozmowę.

Po mszy z kościoła wychodzą dwie staruszki i rozpoczynają
rozmowę. Pierwsza mówi:
– Pani, ta dzisiejsza młodzież to taka niewychowana, a jak
się ubierają, co na głowach mają z jednej strony czerwone z drugiej
zielone… straszne.. Na to druga:
– Pani, to jeszcze nic. Wczoraj wieczorem wracam od wnuczki
i wchodzę do jednej windy, a do drugiej młoda para. Jeszcze się drzwi
nie zamknęły ich windy, a słyszę: wykręć żarówkę to wezmę do buzi.
Pani – SZKŁO ŻRĄ, SZKŁO ŻRĄ!!

ZOBACZ WIĘCEJ DOWCIPÓW »